Management oude stijl

Managers klagen wel eens over het niet goed functioneren van hun medewerkers. Mensen vallen tegen nadat je ze hebt aangenomen of doen hun werk inmiddels niet meer goed. Om nog maar te zwijgen over de nieuwe generatie die niet weet wat werken is. En als je dan van ze af wilt, doen ze moeilijk..

De manager zelf is het probleem

Tja .. de afgelopen 25 jaar hoor ik deze opmerkingen altijd en overal weer terugkomen. Niets nieuws onder de zon. Het probleem echter is de manager zelf. Hij/zij is niet goed in staat mensen een opdracht te geven die niet alleen helder is maar vooral bij hen past. In plaats van de hulp te bieden die wordt gevraagd, gaat deze manager het werk zelf uitvoeren. En een lastig gesprek wordt uitgesteld..

Hoe laat je mensen excelleren?

Dit begint vaak bij een verkeerde werving. In plaats van te letten op de drijfveren, de klik en het potentieel van nieuwe medewerkers wordt er strak gekeken naar opleiding, ervaring en skills. Maar als je wilt dat mensen excelleren, moet je hen een rol geven die ze echt graag willen Ć©n waarin ze zich kunnen ontwikkelen. Vervolgens bemoei je je zo min mogelijk met hun werk. Je geeft de ruimte zoals je zelf ook graag ruimte hebt. Simpel toch?

Er zijn geen slechte medewerkers

In de praktijk zie ik veel managers met een overvolle agenda, druk in de weer met het praten over belangrijke beslissingen en ontevreden over hun medewerkers. Jammer .. want er zijn geen slechte medewerkers. Er zijn wel mensen die slecht worden ingezet en begeleid door hun manager. En er zijn directeuren die meer aandacht aan hun organisatie zouden moeten geven. Overigens lost dit probleem zich vanzelf op zodra organisaties meer zelfsturende teams gaan omarmen šŸ™‚

Wil je meer weten over mijn visie op leidinggeven aan organisaties en veranderingen, bel me dan gerust op 06-2158 6281. Of stuur onderstaand bericht voor een vrijblijvende kennismaking.


VIMC > verbindend / voorwaarts
Sterrenbos 51, 3511 ET, Utrecht

Ā© 2017 VIMC